Süreçlerini İnceleyelim: "Valve Software"

Süreçlerini İnceleyelim yazı serisinin ilk yazısı benim de en son incelediğim ve en çok ilgimi çeken bir şirketle ilgili: Kurucusunun bir nevi ben bu şirketi satacağıma yakarım diyecek kadar gurur duyduğu, başlıkta da geçen "Valve Software".

Valve Software

Neden "Valve Software"

Çünkü Halflife, ve Portal gibi çok başarılı ve kaliteli ürünleri var. Ama bunlar oyun deyip burun kıvıranları neredeyse görebiliyorum. Size söyleyebileceğim video oyunlarının geliştirmesi en zor bilgisayar yazılımlarından olduğudur. Oyun geliştirme içinde 3 boyutlu modelleme, fizik modellemesi ve ilgi çekici senaryo gibi pek çok zorluğu barındırır.

Hala ikna olmadıysanız belki somut bazı rakamlar sizi ikna eder. Valve'ın değeri 3 milyar dolar olarak tahmin ediliyor. Sektörün dev firmalarından EA'in kendilerine 1 milyar dolarlık teklifte bulunduğunu buradan okuyabilirsiniz.

El Kitabı

Kısa bir internet araştırması sonucu Valve hakkında pek çok kaynağa ulaşabilirsiniz. Bu kaynakları yazının sonunda ayrıca listeliyor olacağım. Bunlardan benim en çok dikkatimi çeken ve bu yazıda öne çıkaracağım noktalar ise çoğunlukla, sızdırıldığı söylenen, "Yeni Çalışan İçin El Kitabı"'dan.

Yeni Çalışan İçin El Kitabı

İşe Alım  

İşe alım en değer verdikleri süreçleri. Alışık olduğumuz gibi işe alım belirli bir pozisyonu doldurmak için yapılmıyor. En yetenekli ve kendi kültürlerine uyumlu elemanı bulmaya odaklanıyorlar. Aşağıda da okuyacağınız gibi hangi pozisyonda çalışacağına karar vermek çalışanın sorumluluğunda. 


Yatay Hiyerarşi

Scrum'da nasıl bir geliştirici takımı içinde herhangi bir başka görev tanımı, alt grup vb. hiyerarşi tanımlanmıyorsa bu fikir Valve'da genişletilerek uygulanmış. Hiyerarşik bir örgütleme yok. Hiyerarşik yapıların çalışanların değerinin %99'unu alıp götürdüğünü düşünüyorlar. Burada en büyük sorumluluk çalışana düşüyor:   kendi yetenekleri doğrultusunda yapabileceği en büyük katkıyı bulmak ve sorumluluk almak.

Klasik Hiyerarşi Anlayışı

Yatay Hiyerarşi

Hareketli Masalar

Neye katkı yapacağınıza karar verdiniz mi? O zaman tekerlekli masanızı yerinden söküp, o dönem beraber çalışacağınız insanların yanına gidiyorsunuz.

Kaballar

Valve kendi-kendine organize ve  disiplinler arası takımlarını Kabal'lar, olarak adlandırıyor. Scrum'dan da alışık olduğumuz bu yapıyı Valve kendine göre uyarlamış. Şöyle ki hangi Kabal'a katılacağına karar vermek çalışana bırakılmış durumda. Kabal'lar gizli saklı gruplar değil ve herhangi birine katılmak için özel bir onay almanız beklenmiyor.

Bu arada kullandıkları kelimenin orjinali "cabal". Bunun tam Türkçe karşılığı "hizip". 

Disiplinler arası takımlar

Geçici Görevler

Valve'da görev tanımları da geçici. Görevin tamamlanmasıyla beraber görev tanımı da kayboluyor. Çokça tekrar ettiğim gibi sonra ne yapacağını bulmak, gene çalışanın sorumluluğunda.


Performans Değerlendirmesi

Bu iki şekilde yapılıyor. Birincisi çalışanların birbirlerine dönemsel olarak çalışmaları hakkında anonim olarak geri bildirimde bulunacakları bir altyapıları var. İkincisi her proje grubu kendi çalışanlarını aşağıdaki konularda değerlendiriyor:
  1. Teknik beceri
  2. Üretim
  3. Grup katkısı
  4. Ürün katkısı
İlk başta pek çok diğer firmadan çok da farklı olmadığını düşünebilirsiniz ama Valve'a göre bu yatay hiyerarşi veya hiyerarşilerinin olmaması nedeniyle çok başarılı işliyor.

Ben

Bütün bu yukarıdakiler "Valve" için çok önemli bir "Ben" fikri yaratıyor. Böyle zorlu bir pazarda çalışan bir şirket için zeki, yaratıcı ve yetenekli insanları tutmanın ne kadar önemli olduğu açık. Bütün bu sürecin en önemli hedefi de bu: bu insanlara mutlu olarak, uzun süre üretim yapabilecekleri bir ortam sağlamak.

Son sözler

Valve'ın çok istisnai bir şirket olduğu bir gerçek ama bir taraftan da sadece bir yazılım şirketi. P. Drucker'dan başlayarak emir komuta zincirinin bilgi işçileri için uygun olmadığını okuyabilirsiniz. Bu anlamda uç noktaya taşıdıkları hiyerarşisiz örgütlenmelerini başarılarındaki en önemli noktalardan biri olduğunu düşünüyorum. Bu arada tamamen yöneticisiz olduklarını da düşünmüyorum, bknz., ama yöneticilerin rolleri alıştığımızdan oldukça farklı ve polis rolünden olabildiğince uzak. Yöneticilerden terfi kararları almalarını, görev ataması yapmalarını istediklerini düşünmüyorum.

Kaynaklar

1 yorum: